Duizendguldenkruid 51
3824 NM Amersfoort
06 - 16 946 704
www.speeldaghb.nl

Ontwikkelen doe je in stappen.

Kinderen leren door te observeren en daarna zelf te proberen wat ze net hebben gezien. Een kind op een goede manier uitdagen om iets nieuws te proberen ondersteunt het lerend vermogen. Teveel ineens vragen (een te grote stap willen maken) leidt tot vermindering van zelfvertrouwen.

Zone actuele ontwikkeling (ZAO).

Alles wat een kind zonder enige vorm van begeleiding of ondersteuning zelf kan doen of kan uitvoeren bevindt zich in de Zone van de Actuele Ontwikkeling (ZAO). Een kind dat alleen in deze zone speelt, zal niet groeien in ontwikkeling en mogelijkheden.

Zone naaste ontwikkeling (ZNO).

Als je als ouder je kind spelenderwijs uitdaagt om iets nieuws of moeilijkers te gaan proberen, dan nodig je je kind uit om een stap te zetten in de Zone van de Naaste Ontwikkeling (ZNO). Natuurlijk kan je kind ook door anderen worden uitgedaagd om iets nieuws te leren, denk bijvoorbeeld aan een grote broer of zus, opa of oma, de oppas, pedagogisch medewerker, leerkracht, begeleider, coach en alle anderen die het kind uitdagen om een passende volgende stap te zetten.

Of je kind de aangeboden uitdaging aangaat is afhankelijk van diverse factoren. Denk bijvoorbeeld aan:

  • het vertrouwen in en de band met degene die je kind uitdaagt,
  • voelt je kind zich veilig,
  • is je kind uitgerust of vermoeid,
  • hoeveel zelfvertrouwen heeft je kind,
  • hoeveel is er vandaag al gewerkt in de ZNO,
  • in hoeverre is het onderwerp interessant voor je kind?

Lev Vygotsky (1896-1934) definieert ZNO als: "de afstand tussen het feitelijke ontwikkelingsniveau zoals vastgelegd door middel van probleemoplossen door het kind zonder hulp uitgevoerd, en het potentiële ontwikkelingsniveau zoals vastgesteld door probleemoplossen onder volwassen begeleiding of begeleiding door meer gevorderde leeftijdsgenoten."

Groei van de ZAO, nieuwe ZNO.

De definitie van Vygotsky laat duidelijk zien wanneer iets van ZNO 'verplaatst' naar ZAO.

Zodra je kind zelfstandig in staat is om 'datgene wat tot voor kort nieuw en uitdagend was' uit te voeren, is de ZAO gegroeid. Dat betekent dat er een nieuwe ZNO aangeboord en aangeboden kan worden.

Te grote stap; blokkeren.

Let op, maak de stap die je vraagt niet te groot, dan ga je namelijk over de ZNO van je kind heen. Dan wordt de uitdaging voor je kind zo groot en zo moeilijk, dan is het voor je kind niet meer haalbaar. Blokkeren is een heel naar gevoel. Je kind leert dan precies dat wat je niet wilt. Iets nieuws oefenen en leren is niet leuk, beter kan ik blijven bij wat ik al ken. Het zelfvertrouwen, gevoel van veiligheid en de durf om te experimenteren loopt een flinke deuk op. En die deuk is vaak heel moeilijk te verkleinen, weer weghalen is niet mogelijk, de ervaring is immers opgedaan.

WOWcoaching & opstellingen
Duizendguldenkruid 51, 3824 NM AMERSFOORT
06 - 16 946 704 | coach [at] marjolijnpeters.nl
Ook te volgen op Facebook

Copyright © 2007